Heb je ooit op internet gekeken en je afgevraagd waarom zoveel websites op elkaar lijken? Het lijkt er echter op dat ze veelal dezelfde basiscomponenten en formules voor succes gebruiken.
De reden hiervan is:
De invloed van Google
Google loopt voorop bij het verbeteren van het web en het vaststellen van best presterende model.
Dat gezegd hebbende, heeft Google voorkeuren aangegeven voor bepaalde technologieën, lettertypefamilies en kleurgebruik die allemaal bijdragen aan een meer uniform uiterlijk op het internet. Door de aanbevelingen van Google te volgen, worden sites beloond met een verbeterde vindbaarheid. Aan de andere kant, kan het niet opvolgen van deze aanbevelingen een negatieve invloed hebben op de positie in zoekmachines.
Responsief kolommen ontwerp
Responsief websiteontwerp maakt gebruik van een rastersysteem om paginalay-outs te maken die zijn geoptimaliseerd op basis van het apparaat dat een bezoeker gebruikt om toegang te krijgen tot de website. Het raster organiseert inhoud zodat het bekijken op alle schermen van verschillende formaten (desktop, laptop, tablet en mobiel) esthetisch aangenaam en gemakkelijk te bekijken is.
Hoewel het rastersysteem de bruikbaarheid van websites op verschillende platforms (vooral mobiel) drastisch heeft verbeterd, creëert het consistente maten en vormen die, nogmaals, bijdragen aan een meer uniform uiterlijk op internet.
Gebruiksvriendelijkheid en voldoen aan de verwachtingen van bezoekers
Naarmate het web zich heeft ontwikkeld, zijn gebruikers vertrouwd geraakt met bepaalde instellingen en zijn ze gaan verwachten dat bepaalde componenten zich in vertrouwde gebieden bevinden die op de verwachte manier functioneren. Door te voldoen aan websitenormen is een website gebruiksvriendelijker en minder verwarrend voor bezoekers. Het doel is immers niet om een exotische website te maken, maar om een dynamische marketingtool te maken die op alle apparaten, browsers en besturingssystemen werkt, leads genereert, klanten converteert en je bedrijf helpt groeien.
Maar…
Als u precies doet wat nodig is, en niet veel meer dan dat, zal uw site er net zo uitzien en werken als die van alle anderen. Dat kan ten koste van je merkreputatie.
Dit is ook de reden waarom bedrijven de tijd nemen om een uniek verkoopvoorstel te maken. Zonder USP worden merken in de ogen van de consument uitwisselbaar.
Dus nogmaals, mijn suggestie hier is om gegevens te gebruiken om een strategie te formuleren voor het bouwen van uw website. Maar vergeet niet om tijd te besteden aan het toevoegen van een unieke stijl die aansluit bij de huisstijl en mentaliteit van het bedrijf..